ok then بیوگرافی کامل ماهان بهرام خان+عکس های ماهان بهرام خان | وب آهنگ | دانلود آهنگ جدید

بیوگرافی کامل ماهان بهرام خان+عکس های ماهان بهرام خان

دسته بندی : بیوگرافی

بیوگرافی کامل ماهان بهرام خانیوگرافی ماهان بهرام خان,زندگینامه ی ماهان بهرام خان,گالری عکس ماهان بهرام خان

بیوگرافی کامل ماهان بهرام خان

برای مطالعه بیوگرافی خواننده به ادامه مطلب مراجعه کنید …

بیوگرافی کامل ماهان بهرام خان+عکس های ماهان بهرام خان

ماهان بهرام‌خان (متولد ۲۰ آبان ۱۳۶۶ در بابل) خواننده، آهنگساز و تنظیم کنندهایرانی است.

ماهان از سن ۱۲ سالگی با نوازندگی پیانو پا به عرصه موسیقی گذاشت و با کمک استاد پیانو خود با تئوری پیانو و موسیقی آشنا شد. او موسیقی حرفه‌ای را در سال ۱۳۸۴ با آهنگ‌سازی، تنظیم و خوانندگی برای گروه زیرزمینی ۰۱۱۱ آغاز کرد. کارهای این گروه که ترکیبی از سبک های “پاپ و رپ” بود اتفاق جدیدی در فضای آن روز موسیقی محسوب می شد که طرفدارن زیادی پیدا کرد و گروه های زیادی دنباله روی این سبک شدند. از کار های موفق این گروه می توان به کارهای “بی عشق (loveless) , ساحل دریا (Seashore) و خداحافظ(Farewell) اشاره کرد. اما فعالیت هنری ماهان به همین جا ختم نشد. ماهان در سال ۱۳۸۷ اولین آلبوم رسمی خود به نام” مـن هــــنوز…” را روانه ی بازار کرد. “من هنوز…” که توسط شرکت فرهنگی هنری”آوای نکیسا” منتشر شد با استقبال خوب طرفداران مواجه و ماهان به عنوان پدیده موسیقی آن سال معرفی شد ولی او به این اندازه از موفقیت راضی نبود. ماهان بلافاصله بعد از آلبوم اولش , شروع به تهیه آلبوم دومش به نام “۰۱:۱۱ (یک ویـازده دقیقه) کرد ولی از آلبوم او که قرار بود سال ۱۳۸۹ به بازار بیاید تا سال ۱۳۹۱ خبری نشد. او که دراین مدت با ابراز احساسات هواداران مبنی برفعالیت بیشتر مواجه بود به ارائه تک آهنگ های جدیدی ازجمله ” آرزو (Desire) , حرکت اول(تیتراژ فیلم سینمایی حرکت اول), گلهای باغچه , لالایی , فراموشـی (Amnesia) و روزهای تلخ ” پرداخت و در این مدت برای دیگر هنرمندان به تنظیم و آهنگسازی مشغول شد در سال ۹۲ ماهان در سری سوم مجموعه “شام ایرانی” تیتراژ پایانی کار را اجرا کرد که در رزومه ی هنری او اتفاق جدیدی بود و اثر مثبتی روی کل مجموعه داشت. هم اکنون ماهان آلبوم جدید خود را آماده کرده ودر انتظار انتشار آن میباشد.

مصاحبه با ماهان بهرام خان

یک بیوگرافی کامل از خودت به ما بگو، چندین بیوگرافی مختلف از تو دیده ایم!
ماهان بهرام خان هستم، متولد ۱۳۶۶، آبان ماه، دانشجوی مقطع کارشناسی مهندسی برق هستم.

کار موسیقی را از کی و چگونه شروع کردی؟

اوایل سال ۷۹٫ با پیانو هم شروع کردم. با استاد پیانو ام هم با تئوری موسیقی وهم تئوری پیانو آشنا شدم. بعد هم کم کم با بچه های گروه مان آشنا شدم.دوستی داشتم که من را با ابزار موسیقی و میکس آشنا کرد.

اول از همه می خواستیم نظرت را راجع به رپ های زیرزمینی بدانیم. فرض کنیم که اصلا سبک رپ مجاز بود، تو با کلیت آن با این شیوه ای که دارد ارائه می شود موافقی؟

یک چیزی را همین اول گفت و گو به تان بگویم که اگر خود من مسئول اعطای مجوز به این کارها بودم ، هیچوقت به آنها مجوز نمیدادم ! تعریف من از رپ این است که یک سری حرفها را که نمی شود در سبک پاپ وارد کرد و خواند ، به راحتی می شود در سبک رپ آن ها را فریاد زد. اگر مثلا پاپ را به یک فهرست تشبیه کنیم، رپ توضیحات است. توی این سبک زیاد مجبور نیستی در قید و بند اوزان کردن کلام ها روی ملودی باشی و به همین خاطر راحت تر و بهتر می توانی حرف هایت را بگویی. ما بخاطر همین رپ را وارد کارهای اولیه گروه مان-۰۱۱۱- کردیم . کاری با بقیه گروه ها ندارم ولی ما به رپ یک چنین نگاهی داشتیم و آن زمان که ما شروع به کار کرده بودیم ، هنوز این بلاها سر کلام رپ نیامده بود و تا این حد ذهنیت ها نسبت به آن خراب نشده بود.

علاوه بر دشنام دادن ها و واژه های خارج از عرفی که در این نوع رپ خوانی به کار می رود، در بسیاری مواقع از شعرهایی سخیف و بی ارزش هم استفاده می شود که البته این روزها حتی به موسیقی پاپ هم سرایت کرده.به نظر من، مخاطب و شنونده است که به هرحال طبق سلیقه ای که دارد ، موسیقی مود علاقه اش را انتخاب می کند. یک سری موسیقی ها را بعضی ها می خواهند که به زور به خورد مخاطب بدهند . یک سری افراد هم جسارت و گستاخی بیش از حد این قبیل آهنگ ها ، مورد پسندشان قرار می گیرد و همین باعث گسترش چنین موجی میشود که حالا خیلی سخت می شود جلویش را گرفت.

گاهی اوقات کار از گستاخی صرف می گذرد و به پرده دری می رسد! ذهنیت منفی ای که برای سبک رپ توی جامعه ما بوجود آمده باعث شد تصمیم بگیری آلبومی کاملا پاپ ارائه دهی؟
من به هیچ وجه دلم نمیخواست که فعالیت های موسیقایی ام مدام عقب بیفتد و اطمینان داشتم که مجوز گرفتن رپ با این فرمی که دارد ارائه می شود امکان پذیر نیست. نمی توانستم ریسک کنم و بازهم منتظر بمانم.

یعنی ایده آل ات اجرای رپ بوده و حالا به خاطر محیا نبودن شرایط، سلیقه ات را تغییر داده ای؟

وقتی همه کارهای آلبومم مثل کلام، آهنگ و تنظیم و … را خودم انجام می دادم و بعد از این همه تلاش و سختی کشیدن ها، آن هم با این امکانات محدود، همه بر می گشتند و با لحن نیشداری به ام می گفتند؛ «تو خواننده رپی» خیلی به ام بر می خورد . من از درجا زدن متنفرم و می خواستم در عرصه موسیقی حرفه ای تر بشوم تا نوع دیدگاه ها را نسبت به خودم و کارهایم تغییر بدهم.

یعنی حرفه ای شدن و ورود به دنیای رسمی را ترجیح دادی به اینکه مثلا سبک مورد علاقه ات را ادامه بدهی و بخش رپ اش را از کارت حذف کردی.
من سبک رپ را دوست داشته و دارم . وقتی آلبوم را به کمپانی آوای نکیسا و آقای علمشاهی ارائه دادیم ، ۴ قطعه از آلبوم ، پاپ-رپ بود ، ولی ایشان با این همه تجربه وقتی می گویند که فعلا امکان ارائه چنین قطعه هایی نیست خب ما چاره دیگری نداشتیم . البته این به هیچ وجه به این معنی نیست که کلیت آلبوم به دلم ننشسته . من واقعا این آلبوم را دوست دارم و خیلی هم به موفقیت اش اطمینان دارم. اما خب، بدون رپ!

کمی به عقب برگردیم.اولین کارهای گروه ۰۱۱۱ که مخلوطی از پاپ و رپ بود، کجا و به چه صورت ضبط و منتشر شد ؟
ما در مجموع ۷ قطعه پاپ-رپ داشتیم که ۳ تا از اولین کارهای مان را آقای آریا آرام نژاد برای مان در همان بابل ضبط کردند و من در همین آلبوم «من هنوز»هم از او تشکر کرده ام. اما بعد با بچه های گروه تصمیم گرفتیم که یکStudio Home جمع کنیم و آرام آرام شروع به کار کردیم و حتی تمام قطعات این آلبوم جدید هم در همان استودیو ضبط و تنظیم شده و به هیچ وجه از استودیوهای تهران، کمک نگرفتیم.

اولین کارهایی را که احساس کردی خوب از آب درآمده، چه طوری عرضه کردی؟

چون آن موقع زیاد با مؤسسه های فرهنگی و هنری تهران آشنایی نداشتم،از طریق اینترنت و سایت های موسیقی که به هر حال در دنیای مجازی، اسم و رسم دار بودند، کارها را پخش کردیم و بعد از پخش موزیک ویدئوی مان- Loveless- از یکی از کانال های ماهواره ای، شناخته تر شدیم .

چطور با شرکت ارائه دهنده آلبومِ تازه و رسمی ات آشنا شدی؟

بعد از ساخته شدن موزیک ویدئوی مان، از طریق کارگردان همان ویدئو که با یکی از برادران علم شاهی آشنا بود، با این مؤسسه آشنا شدیم. و به این خاطر که این شرکت از لحاظ اعتبار هم جایگاه ویژه ای در بین شرکت های مختلف دارد، دیگر شک نکردم که برای آینده کاری ام مناسب هستند.

بعضی از قطعه های آلبوم ات، در اولین مواجهه، شباهت زیادی در تنظم و میکس و مسترینگ ، به سبک کارهای سیروان خسروی دارد، با این تفاوت که سبک خواندنت آر اند بی(مثل سبک کریگ دیوید) است، قبول داری؟

بهروز صفاریان و سیروان خسروی بهترین تنظیم کننده های موسیقی در ایران هستند و خیلی ها همین سوال شما را در مورد تراک ۱ از من پرسیده اند و معتقد بودند شبیه یکی از کارهای سیروان شده . ولی من به هیچ وجه تقلید نکرده ام و فقط سعی کرده ام که با امکانات فوق العاده محدودم ، موسیقی ام را به موسیقی مدرن نزدیک کنم . من ملودی های شرقی را در آلبومم گنجانده ام ولی سعی کرده ام که حتما با یک تنظیم مدرن ، فضا را به روزتر و قوی تر کنم. البته ناگفته نماند که نرم افزارها و سمپل هایی که الان برای میکس در بازار ایران موجود است، جنس و نوع صدای شان شبیه به هم است.

قبول داری که این تغییرات به نوعی ناخواسته، باعث شده که کارهای بهتر و قوی تری از تو بشنویم؟ با این شرایط تا ایده آل ذهنی ات چقدر فاصله داری؟
همیشه به این فکر می کنم که اگر سبک رپ من هم مجوز می گرفت ، تا چه سنی قرار بود که رپ-پاپ را ادامه بدهم ؟ الگوی من توی اجرا، کریگ دیوید است. شما ببینید، جدیدا از لحاظ ظاهری و موسیقایی چقدر تغییر کرده، به قول معروف سر و سنگین تر شده، در هر سن و سالی که هر کاری نمی شود کرد. من قرار است که در دنیای موسیقی بمانم. اگر هم قرار بود که سبک رپ ام مورد تأیید قرار بگیرد، فوق اش یکی دو آلبوم دیگر می توانستم در این سبک کار کنم، اما در کنسرت هایم مثلا به مشکل بر می خوردم، اجرای زنده رپ،اصلا با فرهنگ ایران امروز جور در نمی آید.

توی قطعه « روشن و تاریک» در این آلبوم تازه ات، نوای اصیل وایرانی سه تار را با موسیقی ات تلفیق کرده ای، این استفاده از تم های شرقی و حتی به نوعی موسیقی آیینی و مذهبی در کارهای قبلی ات هم احساس می شد، اصراری داری به تلفیق نوای شرقی و سنتی در ترانه هایت؟

مردم ایران همیشه تحریرهای شرقی و کاملا ایرانی را به نوع های دیگر ترجیح می دهند. بیش تر ایرانی هایی که علاقه مند به موسیقی با کلام غیرفارسی هستند، بیش تر به موسیقی عربی و ترکی گرایش دارند، به این خاطر که شرقی تر است و به خلق وخوی ایرانی نزدیک تر. من ملودی های شرقی را با تنظیمی مدرن در آلبوم به کار برده ام و بی نهایت از این کارم راضی ام. مثلا در یک جای ملودی ها که تقریبا تم اش راک است به جای سازی به اسم بانجو ( که ذاتا غربی و متعلق به سبک کانتری است) از سه تار ایرانی استفاده کرده ام که این کار حسابی هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفته، چون ایرانی تر شده و فضا کاملا ملموس برای ایرانی ها از آب درآمده است.

این اواخر، هر از گاهی قطعه هایی که کمی حال و هوای سبک رپ در آن بوده از رسانه ملی پخش شده و بعضی موقع ها هم تک و توک ترانه هایی توی بازار موسیقی دیده شده است. نظرت درباره این تک مضراب های ناگهانی و غافل گیرکننده مجاز و رسمی چیست؟ با آن ها موافقی؟

همان طور که گفتم شاخصه رپ خاصیت اعتراضی و فریاد گونهء آن است. چند وقت پیش در برنامه کودک تلویزیون چند عروسک دیدم که با حرکات موزون سر و دست که مخصوص رپ خوان های بزرگ جهان است با یک ملودی شاد در حال اجرای سبک رپ هستند! بچه ها هم می خندیدند. بی انصافی نیست؟ چه طور است که سبک رپ برای خنده و تفریح هیچ عیب و ایرادی ندارد که پخش بشود یا بهتر بگوییم، به مسخره گرفته شود یا مثلا رضا عطاران ترانه خوب عنوان بندی «خانه به دوش» که نمونه خوب و موفق پاپ-رپ است را ارائه می کند، اما بعد در کمال تعجب می بینیم که برنامه مثلا «شوک» هم ساخته می شود! وما گیج و منگ این وسط می مانیم که بالاخره نگاه ما و جامعه نسبت به سبک رپ چیست و اصلا چه گونه باید باشد؟

سبک رپ در تعاریف جهانی، به هرحال فراتر از آن چیزی است که الان توی ایران رواج پیدا کرده. این نوع رپ فارسی چقدر به ایده آل جهانی آن نزدیک است؟

اگر نظر شخصی من را بخواهید فقط کارهای یاس و ۰۱۱۱ در حد و اندازه های رپ مدرن ظاهر شده اند، نه این که چون زمانی با آن گروه بوده ام، به این خاطر که آن موقعی که ما رپ اجرا می کردیم هنوز انقدر توی آن فحاشی رواج نداشت و هنوز بدنام نشده بود.

رپ در ایران راهش را گم کرده، چه حرفی در این زمینه داری؟ و چه پیشنهادی برای رفع سؤتفاهم هایی که برای جامعه در این زمینه بوجود آمده داری؟

رپ موسیقی ارزانی است، اگرچه سبک پاپ هم موسیقی ارزانی شده است و گواه این ادعایم کلیپ های فراوان و چیپی است که داریم می بینیم. اما مشکلی که این وسط وجود دارد این است که اجرای گونه رپ توی ایران، برای یک رده سنی خاصی جذابیت پیدا کرده و طبیعتا به دغدغه های همان سن می پردازد. حالا شما به این فکر کنید که دغدغه یک نوجوان ۱۷-۱۶ ساله امروزی چه چیزهایی می تواند باشد؟ همین دلایل به ظاهر کوچک به نظرم جواب سؤال شماست.

دید خانواده و دور و بری ها، نسبت به آن موقعی که کار گروهی تان زیرزمینی ارائه می شد تا الان چه تفاوت هایی کرده است؟
یکی از افتخاراتم این است که خانواده ای دارم که همواره و در هر شرایطی حمایت ام می کنند، در ایران کم تر خانواده ای پیدا می شود که بگذارند فرزندشان که مهندسی برق خوانده وارد دنیای موسیقی بشود. پدر من این اجازه را به ام داد و جوابش را هم گرفت. پدر و مادرم متوجه شده اند که تولید یک آلبوم، آن هم با امکاناتی اینچنین کم، دلیلی جز عشق و علاقه من نسبت به موضوع نمی تواند داشته باشد.

خودت فکر می کنی قوی ترین ترک های آلبوم ات کدام هاست؟
من یک نظرسنجی روی سایت ام گذاشتم و چیزی حدود ۵۸ درصد مخاطبانم به ترک ۲ – «اشتباه» – رأی دادند. بعد هم ترک ۷ – «موریانه خورده» – بود که بیش تر مورد قبول واقع شد. اما چیزی که برای من عجیب بود این است که من دیروز با یک مجله تخصصی موسیقی مصاحبه داشتم و آنها گفتند که ترک ۱ و ۵ خیلی خوب از آب درآمده! منظورم این است که انگار آلبوم تک ترکی نشده که فقط یک یا دو قطعه خوب و قوی داشته باشد.

حرف های انتقادی ماهان بهرام خان خواننده گروه ۰۱۱۱ كه رپ را از موسیقی اش حذف كرده و حالا اولین آلبوم رسمی‌اش را منتشر كرده، درباره جریان گستاخانه رپ امروزی

اگر من هم بودم به این رپ ها مجوز نمی‌دادم
كمتر از دو ماه است كه آلبوم “من هنوز…” ماهان بهرام خان به بازار آمده، حالا اینكه هیچ یك از مطبوعات، درست و درمان به آن نپرداخته اند، لابد به این خاطر است كه می‌خواهند جزو “اولین ها” باشند و اسم ناآشنای بهرام خان خیلی برای كسب این رتبه به كارشان نیامده (یكی از بچه های مجله می‌گوید كه با چشم خودش دیده روی شیشه مغازه ای نوشته اند:”آلبوم جدید “ماهان” و “بهرام خان” موجود است”!)، آنها در هیاهوی “اولین” شدن ها حتی به نام تحریك كننده گروه “۰۱۱۱” كه گوشه های جلد این آلبوم به خوبی دیده می‌شود هم توجهی نكردند كه دست كم “از آن لحاظ” به آن بپردازند اما از ما می‌شنوید توی این آلبوم، دیگر نه ماهان بهرام خان “۰۱۱۱” است و نه “من هنوز” یك آلبوم پاپ-رپ.

ماهان سر به زیر و (اهل بابل) حالا از رفقای رپ خوانش جدا شده و توی این كار جدید به یك سبك شسته و رفته پاپ آراندبی (R & B) نزدیك شده است. جالب اینكه با مقایسه چند قطعه زیرزمینی گروه “۰۱۱۱” و این آلبوم تازه می‌شود فورا به این نتیجه رسید كه كار تنظیم و آهنگسازی ماهان (كه متولد ۱۳۶۶ و دانشجوی كارشناسی رشته مهندسی برق است) نسبت به آن موقع حسابی پخته تر شده و سبك مورد علاقه اش را یافته است. ماهان در ترانه “خاكستری” این آلبوم تازه می‌خواند:”دیدی اگه سیاه بشه/ سپیدی خوب پیدا می‌شه/توام سیاه، منم سپید/ عشقا خاكستری می‌شه…”، گویا او هم به سرعت متوجه شده كه توی این فضای موسیقی كه دیگر نمی‌شود به راحتی موسیقی خوب و سالم را از غیر آن جدا كرد، باید راه حرفه ای اش را كاملا جدا كند.

اول از همه می‌خواستیم نظرت را راجع به گروه های رپ زیرزمینی بدانیم. فرض كنیم كه اصلا سبك رپ مجاز بود، تو با كلیت آن با این شیوه ای كه دارد ارائه می‌شود موافقی؟
یك چیزی را همین اول گفت و گو به شما بگویم و آن، اینكه اگر خود من مسئول اعطای مجوز به این كارها بودم، هیچ وقت به آنها مجوز نمی‌دادم! تعریف من از رپ این است كه یك سری حرف ها را كه نمی‌شود در سبك پاپ وارد كرد و خواند، به راحتی می‌شود در سبك رپ آنها را فریاد زد؛ مثلا اگر پاپ را به یك فهرست تشبیه كنیم، رپ توضیحات است. در این سبك زیاد مجبور نیستی در قید و بند تنظیم كلام روی ملودی باشی و به همین خاطر راحت تر و بهتر می‌توانی حرف هایت را بگویی. ما به خاطر همین رپ را وارد كارهای اولیه  گروه مان- ۰۱۱۱- كردیم. كاری با بقیه گروه ها ندارم ولی ما به رپ چنین نگاهی داشتیم و آن زمان كه شروع به كار كرده بویدم، هنوز این بلاها سر كلام رپ نیامده بود و ذهنیت ها تا این حد نسبت به آن خراب نشده بود.
علاوه بر دشنام دادن ها و واژه های خارج از عرفی كه در این نوع رپ خوانی به كار می‌رود، در بسیاری مواقع از شعرهای سخیف و بی ارزش هم استفاده می‌شود كه البته این روزها حتی به موسیقی پاپ  هم سرایت كرده است.

مخاطب و شنونده است كه طبق سلیقه ای كه دارد،‌ موسیقی مورد علاقه اش را انتخاب می‌كند. بعضی موسیقی ها را به زور به خورد مخاطب بدهند. یك سری افراد هم جسارت و گستاخی بیش از حد این قبیل آهنگ ها، مورد پسندشان قرار می‌گیرد و همین باعث گسترش چنین  موجی می‌شود.

گاهی كاراز گستاخی می‌گذرد و به پرده دری می‌رسد! ذهنیت منفی كه برای سبك رپ در جامعه ما به وجود آمده باعث شد تصمیم گیری آلبومی‌ پاپ ارائه دهی؟

وقتی همه كارهای آلبوم هایم مثل كلام، آهنگ، تنظیم و …را خودم انجام می‌دادم و بعد از اینهمه تلاش و سختی؛ آن هم با این امكانات محدود، همه بر می‌گشتند و با لحن نیشداری می‌گفتند:” تو خواننده رپی؟” خیلی برخورنده بود. من از در جا زدن متنفرم و می‌خواستم در عرصه موسیقی حرفه‌ای تر بشوم تا دیدگاه ها را نسبت به خودم و كارهایم تغییر بدهم.
یعنی حرفه ای شدن و ورود به دنیای رسمی‌رابه اینكه مثلا سبك مورد علاقه ات را ادامه بدهی، ترجیح دادی و بخش رپ آن را از كارت حذف كردی؟
من سبك رپ را دوست داشته و دارم. وقتی آلبوم را به كمپانی نكیسا و آقای علمشاهی ارائه دادیم، ۴ قطعه از آلبوم، پاپ –رپ بود ولی وقتی ایشان با این همه تجربه می‌گویند فعلا امكان ارائه چنین قطعه‌هایی نیست خب ما چاره دیگری نداشتیم. البته این به هیچ وجه به این معنا نیست كه كلیت آلبوم به دلم ننشسته. من واقعا این آلبوم را دوست دارم و خیلی هم به موفقیت‌اش اطمینان دارم؛ اما خب، بدون رپ!
بعضی از قطعه های آلبوم ات- دراولین مواجهه- در تنظیم، میكس و مسترینگ، شباهت زیادی به كارهای سیروان خسروی دارد. با این تفاوت كه سبك خواندنت آراندبی است، قبول داری؟

بیوگرافی کامل ماهان بهرام خان+عکس های ماهان بهرام خان

بهروز صفاریان و سیروان خسروی بهترین تنظیم كننده های موسیقی در ایران هستند و خیلی ها همین سوال شما را در مورد تراك۱ از من پرسیدند و معتقد بودند شبیه یكی از كارهای سیروان شده و ولی به  من هیچ وجه تقلید نكرده ام و فقط سعی كرده ام كه با امكانات فوق العاده محدودم، موسیقی‌ام را به موسیقی مدرن نزدیك كنم. من ملودی های شرقی را در آلبومم گنجانده ام اما سعی كرده ام كه حتما با یك تنظیم مدرن، فضا را به روز تر و قوی تر كنم. البته ناگفته نماند كه نرم افزارها و سمپل هایی كه الان برای میكس در بازار ایران موجود است، جنس و نوع صدایشان شبیه هم است.
قبول داری كه این تغییرات به نوعی ناخواسته، باعث شده كه كارهای بهتر  و قوی تری از تو بشنویم؟ با این شرایط تا ایده آل ذهنی ات چقدر فاصله داری؟
همیشه به این فكر می‌كنم كه اگر سبك رپ من هم مجوز می‌گرفت، تا چه سنی قرار بود كه رپ-پاپ را ادامه بدهم؟ الگوی من در اجرا، كریگ دیوید است. شما ببینید جدیدا از لحاظ ظاهری و موسیقیایی چقدر تغییر كرده؛‌ به قول معروف سرسنگین تر شده. در هر سن و سالی كه هر كاری نمی‌شود كرد. من قرار است در دنیای موسیقی بمانم. اگر هم قراربود سبك رپم مورد تایید قراربگیرد، فوقش یكی دو تا آلبوم دیگر می‌توانستم در این سبك كار كنم اما مثلا در كنسرت هایم به مشكل بر می‌خوردم. اجرای زنده رپ اصلا با فرهنگ ایرانی جور در نمی‌آید.
سبك رپ درتعاریف جهانی، به هر حال فراتر از آن چیزی است كه الان توی ایران رواج پیدا كرده. این نوع رپ فارسی چقدر به ایده آل جهانی آن نزدیك است؟

اگر نظر شخصی من را بخواهید، فقط بعضی از كارها در حد و اندازه های رپ مدرن ظاهر شده اند؛ نه اینكه چون زمانی با آن گروه ها بوده ام بلكه به این خاطر كه آن موقعی كه ما رپ اجرا می‌كردیم هنوز آنقدر فحاشی توی آن رواج نداشت و هنوز بدنام نشده بود.

 رپ در ایران راهش را گم كرده؛ چه حرفی در این زمینه داری و چه پیشنهادی برای رفع سوءتفاهم‌های كه در این زمینه برای جامعه به وجود آمده؟

رپ موسیقی ارزانی است. اگر چه سبك پاپ هم موسیقی ارزانی شده است و گواه این ادعایم هم كلیپ های فراوان و چیپی است كه داریم می‌بینیم. اما مشكلی كه این وسط وجود دارد، این است كه اجرای گونه رپ توی ایران، برای یك گروه و رده سنی خاص جذابیت پیدا كرده و طبیعتا به دغدغه‌های همان‌ها می‌پردازد. حالا شما به این فكر كنید كه این دغدغه های خاص چه چیزهایی می‌تواند باشد؟ همین دلایل به ظاهر كوچك، به نظرم جواب سوال شماست.
دید دور و بری هایتان بعد از ارائه كار مجاز نسبت به آن موقعی كه كار گروهی تان زیرزمینی ارائه می‌شد، چه تفاوت هایی كرده است؟
یكی از افتخاراتم این است كه خانواده ای دارم كه همواره و در هر شرایطی راهنمایی و حمایتم می‌كنند. در ایران كمتر خانواده ای پیدا می‌شود كه بگذارند فرزندشان كه مهندسی برق خوانده، وارد دنیای موسیقی شود. پدرم این اجازه رابه من داد و جوابش را هم گرفت. پدر و مادرم متوجه شده اند كه تولید یك آلبوم – آن هم با امكاناتی این چنین كم- دلیلی جز عشق و علاقه من نسبت به موسیقی نمی‌تواند داشته باشد.
بیوگرافی کامل ماهان بهرام خان
یک و یازده دقیقه طلسم دوری «ماهان بهرام خان» از بازار موسیقی را شکست
آلبوم «یک و یازده دقیقه» سرانجام و پس از گمانه زنی های فراوان منتشر شد. دومین آلبوم «ماهان بهرام خان» به همت شرکت «آوای هنر» با مدیریت «محمد جلیل پور» و از سوی شرکت «هنر اول» از چهارم آذرماه به گوش مخاطبان موسیقی رسید. آخرین حضور رسمی بهرام خان در بازار موسیقی پاپ به سال ۸۷ و آلبوم «من هنوز» باز می گردد. آلبومی که کارش را سخت و انتظارها نسبت به آثار آینده این خواننده جوان را بیشتر کرد. او طی این سالها در کنار انتشار تک قطعات خود، آلبوم جدید را هم به همراه چهره هایی نظیر «محمد کاظمی»، «شهاب رمضان»، «امیرحسین اویسی»، «یاحا کاشانی» و «مهدیه عرب» و… تولید کرد. همزمان با انتشار این مجموعه به سراغ ماهان بهرام خان رفتیم و دقایقی را با او گپ زدیم که شاید بخش جالب این گفتگو پیش بینی هایش برای یک و یازده دقیقه باشد:

چرا اطلاع رسانی های پیرامون انتشار آلبوم اینقدر ناگهانی بود و ۴۸ ساعت قبل، تاریخ دقیق پخش را اعلام کردید؟

دلیل خاصی ندارد و این اطلاع رسانی در ادامه برنامه هایی بود که برای این آلبوم داشتیم. به تازگی ماه محرم به پایان رسیده است و در آبان ماه هم اتفاقات تلخی را داشتیم و فضا برای تبلیغات مناسب نبود. به محض بهتر شدن فضا و شرایط، اطلاع رسانی ها را انجام دادم.

از «یک و یازده دقیقه» برای ما بگویید و کمی در مورد جزئیات آن توضیح دهید.

آلبوم شامل یازده قطعه است. تنظیم نه قطعه توسط خودم انجام شده است و «امیرحسین اویسی» و «امیرحسین حسینی» هم به ترتیب وظیفه تنظیم قطعات شماره هشت و نه را بر عهده داشته اند. «شهاب رمضان» سازنده ملودی هفتمین قطعه است و ملودی قطعه سوم را به همراه «محمد کاظمی» ساخته ام. در بخش ترانه هم به ترتیب تعداد آثار با «محمد کاظمی»، «یاحا کاشانی»، «عاطفه ابراهیم تبار»، «رضا راد» و «مهدیه عرب» همکاری داشتم.

کدام یک از این یازده قطعه را بیشتر دوست دارید؟

نمی دانم و اگر بگویم که همه کارها را دوست دارم کمی کلیشه ای می شود اما قطعا بعضی از آثار را بیشتر دوست دارم. این آلبوم صرفا شامل یک یا دو قطعه خوب نیست و برای تک تک قطعات زحمت زیادی کشیده شده است. «روزها، شب ها» و «گل های باغچه» دو قطعه ای هستند که پیش از این شنیده شده اند اما از لحاظ اجرا و تنظیم دستخوش تغییرات گسترده ای شده اند و نسخه آلبوم آنها کاملا متفاوت هستند. به همین دلایل واقعا انتخاب قطعه مورد علاقه خودم سخت است ولی حداقل هشت قطعه این مجموعه را دوست دارم.

فکر می کنید کدام یک از این آثار در بین مردم بیشتر شنیده شود؟

با قاطعیت می گویم که در موسیقی نمی توان پیش بینی دقیقی داشت. در سال ۸۷ که اولین آلبوم مجاز من منتشر شد می توانستیم احتمال دهیم که چه کاری هیت می شود اما باز هم مطمئن نبودیم. در آلبوم اول سورپرایز شدم و مطمئن هستم این بار هم همین اتفاق رخ می دهد. به همین دلیل قضاوت نمی کنم و امیدوارم که مردم گوش دهند و خاطرات خوبی که از آثار من در ذهن دارند برای آنها زنده شود.

در اینستاگرام پستی با این مضمون گذاشتید که پیش بینی کرده بودید آلبوم یک و یازده دقیقه در جشن سال آینده «موسیقی ما» موفق به کسب تندیس خواهد شد. برای کدام بخش ها پیش بینی می کنید که بتوانید این تندیس را کسب کنید؟

آن عکس یک پست دوستانه برای مخاطبان بود اما در این آلبوم بهترین های من را می شنوید و مطمئن هستم کارهای بعدی باز هم بهتر خواهد بود. در این بازه زمانی موفق به ساخت چنین آثاری شدم و هرچه در توان داشتم را عرضه کردم. درباره جشن «موسیقی ما» هم من تصمیم گیرنده نیستم و نمی دانم که در کدام یک از شاخه ها شانس و افتخار جلب نظر مردم را خواهم داشت. باز هم به پاسخ سوال قبلی بر می گردم و باید آلبوم منتشر شود تا مردم تصمیم بگیرند که در کدام شاخه چقدر شانس دارم.

با توجه به اسم آلبوم، خیلی ها توقع شنیدن آثاری شبیه به فضای کاری قدیم شما و گروه «صفر صد و یازده» را دارند. آیا همینطور است یا با یک «ماهان بهرام خان» کاملا متفاوت مواجه خواهیم شد؟

شاید برخی تنظیم ها نسبت به آثار گذشته من متفاوت باشد اما امضای آلبوم «من هنوز» در این آلبوم هم وجود دارد. در سال ۸۷ ماهان جوان و با سطح تجربیات خودش آن آلبوم را ارائه کرد که خدا را شکر موفق هم بود. این بار شنونده آثار ماهان با تجربه تر خواهید بود و سعی کردم در طول این سال ها از لحاظ فنی، تنظیم و صدابرداری ارتقا داشته باشم. هدف من این بود که آنقدر تمرین کنم تا اثر من حائز بالاترین استانداردها باشد. در بخش ترانه هم تمام تلاش من انتخاب بهترین و پخته ترین ترانه ها بود. تنها بخشی که توسط خودم خلق نشد همین است و به همین دلیل دقت نظر زیادی داشتم. با این وجود آن دسته از مخاطبانی که آلبوم من هنوز را دوست داشتند در این آلبوم با چهره خیلی متفاوتی از من رو به رو نخواهند شد. امضا و پایه کار همان است ولی این آلبوم در سال ۹۳ به بازار عرضه می شود و آن اثر برای سال ۸۷ بود.

طی این شش سال چند تک قطعه در فضای مجازی منتشر کردید اما فکر می کنم حدود یک سال باشد که هیچ تک قطعه ای از شما شنیده نشد. دلیل این مساله چه بود؟

بازار موسیقی پاپ به گونه ای است که باید حضور مستمر داشته باشید و مصداق آن ضرب المثل معروف است که می گوید:«از دل برود هر آن که از دیده به رفت». تعداد قطعاتی که من روی اینترنت داشتم خیلی زیاد نبود و از سویی دیگر تک قطعه هم مخاطبان را قانع نمی کند. من هم سعی کردم به جای اینکه وقت خودم را برای تک قطعات صرف کنم بیشتر به فکر آلبوم باشم. دلیل عدم حضور من در فضای مجازی طی یک سال اخیر هم همین بود زیرا اعتقاد داشتم که یک آلبوم خوب می تواند اتفاقات بهتری را رقم بزند. به نظر من زمانی که آلبوم منتشر نکرده اید، تک قطعه نمی تواند به شما کمک زیادی کند. تک قطعه برای خوانندگانی نظیر من که فاصله بین انتشار آلبوم آنها زیاد شده باشد همانند یک مُسَکن است و تاثیر چندانی ندارد.

در طول این سالها که آلبوم جدیدی از شما منتشر نشده بود شایعاتی مطرح شد مبنی بر اینکه ماهان بهرام خان قربانی مافیای موسیقی شده است. آیا این موضوع صحت دارد؟

این صبحت ها صحت ندارد. آلبوم می توانست زودتر به بازار عرضه شود اما من هم در این سالها بیکار نبودم و سطح کارهای خودم را ارتقا دادم. حتی زمانی که درباره آلبوم اطلاع رسانی کردم بعضی از مخاطبان تردید داشتند که اصلا آلبومی وجود داشته باشد! به این قبیل شایعات و حرف ها اهمیت نمی دهم و یک مرتبه هم در صفحه اینستاگرام خودم اعلام کردم و الان هم می گویم که تا زمانی که حق خودم را از این موسیقی نگیرم عقب نمی نشینم.

از اجرای زنده هم خبری هست؟

طبیعتا اگر آلبومی موفق باشد امکان اجرای زنده آن وجود دارد و برنامه  ریزی من هم فقط این نبود که صرفا یک آلبوم به کارنامه کاری خودم اضافه کنم. زمان زیادی صرف کردم تا با یک موسیقی خوب مهمان لحظات مردم باشم. امیدوارم این زحمات با حمایت و نظرات مثبت مردم همراه باشد تا بتوانیم کنسرت های بزرگی را برگزار کنیم. هنوز جزئیات برنامه ها قطعی نشده است اما به زودی اطلاع رسانی های لازم را انجام می دهم.

و کلام آخر؟

این شانس من است که چنین طرفداران صبوری داشتم و در روزهای سخت حمایت کردند تا الان بتوانم روی پای خودم بایستم. قدردان محبت های تمام این عزیزان هستم و از آنهایی که برای موسیقی ارزش قائل هستند درخواست دارم که نسخه اصلی را تهیه کنند. الان در «آی تیونز» قیمت تک قطعات خواننده های غیر ایرانی حدود یک دلار و معادل سه هزار تومان است. در کشور ما یک آلبوم با ده یا یازده قطعه به این قیمت عرضه می شود. حداقل اگر آنهایی که آلبوم را دوست دارند و طرفدار هستند، نسخه اصلی را تهیه کنند می توانند فرهنگ سازی خوبی داشته باشند.

بیوگرافی کامل ماهان بهرام خان

ماهان بهرام خان: روزشماری می‌کنم که آلبوم‌ام منتشر شود

س از انتشار آلبوم «من هنوز» در سال ۸۷ و تصاحب لقب پدیده سال توسط «ماهان بهرام خان» در همان سال، تمام مخاطبان او منتظر فعالیت های بیشتر از وی بودند. او این سالها صرفا چند تک قطعه منتشر کرد و چندی پیش تیتراژ سری سوم «شام ایرانی» را خواند. دومین آلبوم بهرام خان به نام «۰۱:۱۱» مراحل پایانی تولید را طی می کند و همین مساله بهانه ای بود تا با او گپ بزنیم که در ادامه این گفتگو را می خوانید:

از آلبوم جدید چه خبر؟

الان در مرحله میکس و مستر نهایی قرار دارد و منتظر اتمام آن هستیم.

کمی در مورد آن توضیح می دهید؟

یازده قطعه دارد و از بین ترانه سراها می توانم به «یاحا کاشانی» ، «سید محمد کاظمی» ، «عاطفه ابراهیم تبار» ، «رضا راد» و «مهدیه عرب» اشاره کنم. در بخش ملودی اکثر کارها را خودم انجام داده ام و یک ملودی از «سید محمد کاظمی» و یک کار از «شهاب رمضان» دارم. در بخش تنظیم هم اغلب کارها را انجام داده ام و «امیرحسین اویسی» نیز یک کار دارد. همچنین «امیرحسین حسینی» هم تنظیم کننده ای است که خیلی شناخته شده نیست ولی همکاری خوبی با هم داشتیم.

اسم آلبوم هنوز همان «۰۱:۱۱» است؟

بله.

مجوزها اخذ شده است؟

کارهای مجوز توسط شرکت انجام می شود ولی تا آنجایی که می دانم تقریبا تمامی مجوزها اخذ شده است و فکر نمی کنم مشکل خاصی وجود داشته باشد.

تا پایان امسال منتشر می شود؟

فکر می کنم خیلی زودتر این اتفاق رخ بدهد. خودم خیلی علاقه دارم که قبل از ماه محرم و صفر باشد چون انتهای سال بازار خیلی شلوغ است. امیدوارم شرایط محیا باشد چون دیگر زمان انتشار خیلی طولانی شده است چون آلبوم دادن برای هرکسی خیلی عادی می باشد ولی برای من خیلی بزرگ شده است در حالیکه نباید اینگونه باشد.

سبک و فضای آثار، مثل فعالیت های چند سال اخیر شماست؟

آنهایی که کارهای من را دنبال می کنند با شنیدن این آلبوم در بخش ملودی ها متوجه امضای شخصی ام می شوند ولی کمی تفاوت نسبت به گذشته وجود دارد. مثل آلبوم قبل ملودی ها برای خودم هارمونی دارد ولی سعی کرده ام که تنظیم های متفاوتی داشته باشد. یعنی سلیقه های مختلف در یک چارچوب حضور داشته باشند تا آلبوم خیلی خاص نباشد که فقط مورد پسند عده محدودی قرار بگیرد. یک قطعه هست که تمام کارهای آن انجام شده است و اگر مشکلی پیش نیاید با یک خواننده خیلی خوب دیگر می خوانم در غیر این صورت خودم به تنهایی آن را منتشر می کنم. این کار هم متفاوت تر از من است و آنطور که برخی فکر می کنند شش و هشت نیست.

برای بعد از انتشار آلبوم چه برنامه ای دارید؟

از ابتدا برنامه های زیادی داشتم ولی نوبت به من نرسید. هر کسی با خودش می داند که چند چند است و اگر مشکلی نداشته باشد آرزوی هر خواننده ای این است که آثارش را به صورت زنده بخواند. برنامه ریزی من هم همین است که بعد از انتشار آلبوم و پخش خوب از سوی شرکت این غیبت چند ساله را جبران کنم. اگر بخواهید مجاز باشید یا باید آلبوم خوب ارائه کنید که دیده شوید و اگر غیرمجاز باشید که تکلیف آنها مشخص است. برای من که این چند وقت آلبوم نداشتم نسبت به این سالهای فعالیتم در موسیقی گران تمام شد. برنامه ریزی اصلی من هم بعد از پخش خوب شروع اجراهای زنده از تهران است. از خواننده های مجاز و آنهایی که آلبوم خوب ارائه می کنند انتظار می رود که اجرای رسمی داشته باشند. بگذریم از اینکه سال ۸۷ آلبوم چگونه پخش شد و شاید خیلی ها آهنگ را شنیده باشند ولی اسم خواننده را ندانند اما وقتی کاری مخاطب جذب می کند باید برای آن برنامه برگزار کرد که به هر دلیلی موفق نشدم. همین الان هم آن آثار پتانسیل دارند ولی من خودم قصد دارم کار جدید ارائه بدهم و نمی خواهم برگردیم به گذشته و می خواهم فقط به آینده نگاه کنم.

و صحبت پایانی؟

روزشماری می کنم که آلبوم منتشر شود و این چند سال انتظار برای مخاطبان عزیزی که هنوز خبرهای آن را دنبال می کنند تمام شود. امیدوارم با انتشار آلبوم از خجالت آنها در بیایم و حالت عادی به کار خودم ادامه بدهم و اینطور بین زمین و آسمان نباشم.

مصاحبه مجله همشهری با “ماهان بهرام خان”

كم تر از ۲ ماه است كه آلبوم «من هنوز…» ماهان بهرام خان به بازار موسيقي آمده، حالا اين كه هيچ يك از مطبوعات، درست و درمان به آن نپرداخته اند، لابد به اين خاطر است كه خيلي مي خواهند جزو «اولين ها» باشند و اسم نا آشناي بهرام خان خيلي براي كسب اين رتبه به كارشان نيامده (يكي از رفقا مي گويد كه با چشم هاي خودش ديده روي شيشه مغازه اي نوشته اند؛ «آلبوم جديد «ماهان» و «بهرام خان» موجود است»!)،آن ها در هياهوي «اولين» شدن ها حتي به نام تحريك كننده گروه«۰۱۱۱»، كه گوشه هاي روي جلد اين آلبوم به خوبي ديده مي شود هم توجهي نكردند كه دست كم «از آن لحاظ» (اين كه يك غير مجاز، حالا مجاز شده) به آن بپردازند. اما از ما مي شنويد توي اين آلبوم ديگر نه ماهان بهرام خان «۰۱۱۱» است و نه «من هنوز…» يك آلبوم پاپ- رپ. ماهان سربزير (و اهل بابل) حالا از رفقاي رپ خوانش جدا شده و توي اين كار جديد به يك سبك شسته و رفته پاپ- آر اند بي (R&B)، نزديك شده است. جالب اين كه با مقايسه چند قطعه زيرزميني گروه «۰۱۱۱» و اين آلبوم تازه، مي شود فورا به اين نتيجه رسيد كه كار تنظيم و آهنگ سازي ماهان، نسبت به آن موقع حسابي پخته تر شده و سبك مورد علاقه اش را يافته است. ماهان در ترانه «خاكستري» اين آلبوم تازه مي خواند؛ «ديدي اگه سياه بشي/ سپيدي خوب پيدا مي شه/ تو ام سياه، منم سپيد/ عشقا خاكستري مي شه…»، گويا او هم به سرعت متوجه شده كه توي اين فضاي موسيقي كه ديگر نمي شود به راحتي رپ خوب و سالم را از غير از آن جدا كرد، بايد راه حرفه ايش را كاملا جدا كند.

یک بیوگرافی کامل از خودت به ما بگو، چندین بیوگرافی مختلف از تو دیده ایم!
ماهان بهرام خان هستم، متولد ۱۳۶۶، آبان ماه، دانشجوی مقطع کارشناسی مهندسی برق هستم.

کار موسیقی را از کی و چگونه شروع کردی؟
اوایل سال ۷۹٫ با پیانو هم شروع کردم. با استاد پیانو ام هم با تئوری موسیقی و هم تئوری پیانو آشنا شدم. بعد هم کم کم با بچه های گروه مان آشنا شدم. دوستی داشتم که من را با ابزار موسیقی و میکس آشنا کرد.

اول از همه می خواستیم نظرت را راجع به رپ های زیرزمینی بدانیم. فرض کنیم که اصلا سبك رپ مجاز بود، تو با کلیت آن با اين شيوه اي كه دارد ارائه مي شود موافقي؟
يك چيزي را همين اول گفت و گو به تان بگويم كه اگر خود من مسئول اعطای مجوز به این کارها بودم ، هیچوقت به آنها مجوز نمیدادم ! تعریف من از رپ این است که یک سری حرفها را که نمی شود در سبك پاپ وارد كرد و خواند ، به راحتی می شود در سبك رپ آن ها را فریاد زد. اگر مثلا پاپ را به یک فهرست تشبيه كنيم، رپ توضیحات است. توي اين سبك زياد مجبور نیستی در قید و بند اوزان كردن كلام ها روي ملودي باشي و به همين خاطر راحت تر و بهتر می توانی حرف هايت را بگويي. ما بخاطر همین رپ را وارد کارهای اوليه گروه مان-۰۱۱۱- کردیم . کاری با بقیه گروه ها ندارم ولی ما به رپ یک چنین نگاهی داشتیم و آن زمان که ما شروع به کار کرده بودیم ، هنوز این بلاها سر کلام رپ نیامده بود و تا این حد ذهنیت ها نسبت به آن خراب نشده بود.

علاوه بر دشنام دادن ها و واژه های خارج از عرفی که در اين نوع رپ خواني به كار مي رود، در بسیاری مواقع از شعرهايي سخیف و بی ارزش هم استفاده مي شود که البته این روزها حتی به موسیقی پاپ هم سرایت کرده.
به نظر من ، مخاطب و شنونده است که به هرحال طبق سلیقه ای که دارد ، موسیقی مود علاقه اش را انتخاب مي كند. یک سری موسیقی ها را بعضی ها می خواهند که به زور به خورد مخاطب بدهند . یک سری افراد هم جسارت و گستاخي بیش از حد این قبیل آهنگ ها ، مورد پسندشان قرار می گیرد و همین باعث گسترش چنین موجی می شود که حالا خیلی سخت می شود جلويش را گرفت.

گاهي اوقات كار از گستاخي صرف مي گذرد و به پرده دري مي رسد! ذهنیت منفی ای که براي سبك رپ توي جامعه ما بوجود آمده باعث شد تصميم بگيري آلبومی کاملا پاپ ارائه دهي؟
من به هیچ وجه دلم نمیخواست که فعاليت هاي موسيقايي ام مدام عقب بیفتد و اطمينان داشتم که مجوز گرفتن رپ با اين فرمي كه دارد ارائه مي شود امكان پذير نيست. نمی توانستم ریسک کنم و بازهم منتظر بمانم.

یعنی ایده آل ات اجراي رپ بوده و حالا به خاطر محيا نبودن شرايط، سليقه ات را تغيير داده اي؟
وقتی همه کارهای آلبومم مثل کلام، آهنگ و تنظیم و … را خودم انجام می دادم و بعد از این همه تلاش و سختی كشيدن ها، آن هم با اين امکانات محدود، همه بر می گشتند و با لحن نيشداري به ام می گفتند؛ «تو خواننده رپي» خیلی به ام بر می خورد . من از درجا زدن متنفرم و می خواستم در عرصه موسيقي حرفه ای تر بشوم تا نوع دیدگاه ها را نسبت به خودم و کارهایم تغییر بدهم.

يعني حرفه ای شدن و ورود به دنیای رسمی را ترجیح دادی به اینکه مثلا سبک مورد علاقه ات را ادامه بدهي و بخش رپ اش را از كارت حذف كردي.
من سبك رپ را دوست داشته و دارم . وقتی آلبوم را به کمپانی آوای نکیسا و آقای علمشاهی ارائه دادیم ، ۴ قطعه از آلبوم ، پاپ-رپ بود ، ولی ایشان با این همه تجربه وقتی می گویند که فعلا امکان ارائه چنین قطعه هايي نيست خب ما چاره دیگری نداشتیم . البته این به هیچ وجه به این معني نیست که کلیت آلبوم به دلم ننشسته . من واقعا این آلبوم را دوست دارم و خیلی هم به موفقیت اش اطمینان دارم. اما خب،

کمی به عقب برگردیم.اولین کارهای گروه ۰۱۱۱ که مخلوطي از پاپ و رپ بود، کجا و به چه صورت ضبط و منتشر شد ؟
ما در مجموع ۷ قطعه پاپ-رپ داشتیم که ۳ تا از اولین کارهای مان را آقای آریا آرام نژاد برای مان در همان بابل ضبط کردند و من در همين آلبوم «من هنوز» هم از او تشکر کرده ام. اما بعد با بچه های گروه تصمیم گرفتیم که یک Home Studio جمع کنیم و آرام آرام شروع به کار کردیم و حتی تمام قطعات اين آلبوم جديد هم در همان استودیو ضبط و تنظیم شده و به هیچ وجه از استودیوهای تهران، کمک نگرفتیم.

اولین کارهایی را که احساس کردی خوب از آب درآمده، چه طوری عرضه کردی؟
چون آن موقع زیاد با مؤسسه های فرهنگی و هنری تهران آشنایی نداشتم،از طریق اینترنت و سایت های موسیقی که به هر حال در دنیای مجازی، اسم و رسم دار بودند، کارها را پخش کردیم و بعد از پخش موزیک ویدئوی مان- Loveless- از یکی از کانال های ماهواره ای، شناخته تر شدیم .

چطور با شرکت ارائه دهنده آلبومِ تازه و رسمی ات آشنا شدی؟
بعد از ساخته شدن موزیک ویدئوی مان، از طریق کارگردان همان ویدئو که با یکی از برادران علم شاهی آشنا بود، با این مؤسسه آشنا شدیم. و به این خاطر که این شرکت از لحاظ اعتبار هم جایگاه ویژه ای در بین شرکت های مختلف دارد، دیگر شک نکردم که برای آینده کاری ام مناسب هستند.

بعضي از قطعه هاي آلبوم ات، در اولين مواجهه، شباهت زیادی در تنظم و میکس و مسترینگ ، به سبك کارهای سیروان خسروی دارد، با اين تفاوت كه سبك خواندنت آر اند بي (مثل سبك كريگ ديويد) است، قبول داري؟
بهروز صفاریان و سیروان خسروی بهترین تنظیم کننده های موسیقی در ایران هستند و خیلی ها همین سوال شما را در مورد تراک ۱ از من پرسیده اند و معتقد بودند شبیه یکی از کارهای سیروان شده . ولی من به هیچ وجه تقلید نکرده ام و فقط سعی کرده ام که با امکانات فوق العاده محدودم ، موسیقی ام را به موسیقی مدرن نزدیک کنم . من ملودی های شرقی را در آلبومم گنجانده ام ولی سعی کرده ام که حتما با یک تنظیم مدرن ، فضا را به روزتر و قوی تر کنم. البته ناگفته نماند كه نرم افزارها و سمپل هايي كه الان براي ميكس در بازار ايران موجود است، جنس و نوع صداي شان شبيه به هم است.

قبول داري كه این تغییرات به نوعی ناخواسته، باعث شده که کارهای بهتر و قوی تري از تو بشنويم؟ با اين شرايط تا ايده آل ذهني ات چقدر فاصله داري؟
همیشه به این فکر می کنم که اگر سبك رپ من هم مجوز می گرفت ، تا چه سنی قرار بود که رپ-پاپ را ادامه بدهم ؟ الگوی من توي اجرا، كريگ ديويد است. شما ببینید، جدیدااز لحاظ ظاهری و موسیقايي چقدر تغییر کرده، به قول معروف سر و سنگين تر شده، در هر سن و سالي كه هر کاری نمی شود کرد. من قرار است که در دنیای موسیقی بمانم. اگر هم قرار بود که سبك رپ ام مورد تأييد قرار بگيرد، فوق اش يكي دو آلبوم دیگر می توانستم در این سبک کار کنم، اما در کنسرت هايم مثلا به مشکل بر می خوردم، اجراي زنده رپ،اصلا با فرهنگ ايران امروز جور در نمي آيد.

توي قطعه « روشن و تاريك» در اين آلبوم تازه ات، نواي اصيل وايراني سه تار را با موسيقي ات تلفيق كرده اي، اين استفاده از تم هاي شرقي و حتي به نوعي موسيقي آييني و مذهبي در كارهاي قبلي ات هم احساس مي شد، اصراري داري به تلفيق نواي شرقي و سنتي در ترانه هايت؟
مردم ایران همیشه تحریرهای شرقی و كاملا ایرانی را به نوع هاي ديگر ترجيح مي دهند. بيش تر ایرانی هايي که علاقه مند به موسیقی با كلام غيرفارسي هستند، بيش تر به موسیقی عربی و ترکي گرایش دارند، به اين خاطر كه شرقی تر است و به خلق وخوی ایرانی نزدیک تر. من ملودی های شرقی را با تنظیمی مدرن در آلبوم به كار برده ام و بی نهایت از این کارم راضی ام. مثلا در یک جاي ملودی ها که تقریبا تم اش راک است به جای سازی به اسم بانجو ( كه ذاتا غربي و متعلق به سبك كانتري است) از سه تار ايراني استفاده کرده ام که این کار حسابی هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفته، چون ایرانی تر شده و فضا كاملا ملموس براي ايراني ها از آب درآمده است.

اين اواخر، هر از گاهي قطعه هايي که كمي حال و هواي سبك رپ در آن بوده از رسانه ملي پخش شده و بعضي موقع ها هم تك و توك ترانه هايي توي بازار موسیقی دیده شده است. نظرت درباره اين تك مضراب هاي ناگهاني و غافل گير كننده مجاز و رسمي چيست؟ با آن ها موافقي؟
همان طور که گفتم شاخصه رپ خاصیت اعتراضی و فریاد گونهء آن است. چند وقت پیش در برنامهء کودک تلویزیون چند عروسک دیدم که با حركات موزون سر و دست که مخصوص رپ خوان های بزرگ جهان است با یک ملودی شاد در حال اجرای سبك رپ هستند! بچه ها هم می خندیدند. بی انصافی نیست؟ چه طور است كه سبك رپ براي خنده و تفريح هيچ عيب و ايرادي ندارد كه پخش بشود يا بهتر بگوييم، به مسخره گرفته شود يا مثلا رضا عطاران ترانه خوب عنوان بندي «خانه به دوش» که نمونه خوب و موفق پاپ-رپ است را ارائه می کند، اما بعد در کمال تعجب می بینیم که برنامه مثلا «شوک» هم ساخته می شود! وما گیج و منگ این وسط می مانیم که بالاخره نگاه ما و جامعه نسبت به سبك رپ چيست و اصلا چه گونه بايد باشد؟

سبك رپ در تعاریف جهانی، به هرحال فراتر از آن چیزی است که الان توي ایران رواج پيدا كرده. این نوع رپ فارسی چقدر به ایده آل جهانی آن نزديك است؟
اگر نظر شخصي من را بخواهید فقط کارهای ياس و ۰۱۱۱ در حد و اندازه های رپ مدرن ظاهر شده اند، نه اين كه چون زماني با آن گروه بوده ام، به اين خاطر كه آن موقعي كه ما رپ اجرا مي كرديم هنوز انقدر توي آن فحاشي رواج نداشت و هنوز بدنام نشده بود.

رپ در ایران راهش را گم كرده، چه حرفی در این زمینه داری؟ و چه پيشنهادي براي رفع سؤتفاهم هايي كه براي جامعه در اين زمينه بوجود آمده داري؟
رپ موسیقی ارزانی است، اگرچه سبك پاپ هم موسیقی ارزانی شده است و گواه این ادعايم کلیپ های فراوان و چيپي است كه داريم مي بينيم. اما مشکلی که این وسط وجود دارد اين است که اجراي گونه رپ توي ايران، برای يك رده سني خاصی جذابیت پیدا کرده و طبيعتا به دغدغه های همان سن می پردازد. حالا شما به این فکر کنید که دغدغه یک نوجوان ۱۷-۱۶ ساله امروزي چه چيزهايي مي تواند باشد؟ همین دلایل به ظاهر کوچک به نظرم جواب سؤال شماست.

دید خانواده و دور و بري ها، نسبت به آن موقعي که کار گروهي تان زیرزمینی ارائه می شد تا الان چه تفاوت هايي كرده است؟
یکی از افتخاراتم اين است که خانواده ای دارم که همواره و در هر شرايطي حمایت ام مي كنند، در ایران كم تر خانواده ای پیدا مي شود كه بگذارند فرزندشان که مهندسی برق خوانده وارد دنیای موسیقی بشود. پدر من این اجازه را به ام داد و جوابش را هم گرفت. پدر و مادرم متوجه شده اند که توليد يك آلبوم، آن هم با امكاناتي اينچنين كم، دليلي جز عشق و علاقه من نسبت به موضوع نمي تواند داشته باشد.

خودت فکر می کنی قوی ترین ترک های آلبوم ات کدام هاست؟
من یک نظرسنجی روی سایت ام گذاشتم و چیزی حدود ۵۸ درصد مخاطبانم به ترک ۲ – «اشتباه» – رأی دادند. بعد هم ترک ۷ – «موریانه خورده» – بود که بیش تر مورد قبول واقع شد. اما چیزی که برای من عجیب بود این است که من دیروز با یک مجله تخصصی موسیقی مصاحبه داشتم و آنها گفتند که ترک ۱ و ۵ خیلی خوب از آب درآمده! منظورم این است که انگار آلبوم تک ترکی نشده که فقط یک یا دو قطعه خوب و قوی داشته باشد.

برنامه کنسرت هم داری؟
کنسرت کیش تقریبا قطعی شده. دنبال این هستیم که یک کنسرت مشترک هم با بهنام علمشاهی دوست و رفیق عزیز و هنرمندم اجرا کنیم که اگر خدا بخواهد منتظر مجوزش هستیم.

برای دانلود آهنگ های ماهان بهرام خان به لینک زیر مراجعه کنید

دانلود آهنگ ماهان بهرام خان

بیوگرافی کامل ماهان بهرام خان+عکس های ماهان بهرام خان





آموزش دانلود : روی لینک کلیک راست کرده و گزینه save link as را بزنید و در مسیر دلخواه ذخیره کنید

در اندروید بر روی لینک ها نگه دارید تا منو باز شود و گزینه save link را بزنید

اشتراک گذاری مطلب

کلیه حقوق برای این سایت محفوظ است. اللــهم صــل علــی محــمد و آل محــمد و عجل فرجهــم